Cum stă treaba cu deshidratarea?

0
649

Când este cald afară și ai transpirat, îți este sete. De ce? Setea poate fi un semn de deshidratare (pronunță: des-hi-dra-ta-re). „Deshidratare” înseamnă că, corpul tău nu are apă suficientă în el, ca să funcționeze cum trebuie.

O persoană primește apă dacă bea sau mănâncă. Pierzi apa când transpiri, urinezi, ai diaree sau vomiți. Pierzi puțină apă chiar și când respiri.

Corpurile noastre au nevoie de apă ca să funcționeze cum trebuie. De obicei, poți să recuperezi apa pe care o pierzi – ca atunci când vii de afară și bei un pahar mare cu apă rece. Dacă nu înlocuiești apa pe care ai pierdut-o, ai putea să te simți rău. Dacă stai prea mult fără apa de care ai nevoie, ai putea deveni foarte bolnav și ai putea avea nevoie să te duci la spital.

De ce sunt deshidratat?

De multe ori, copiii se deshidratează atunci când se joacă foarte mult și se distrează. Ai transpirat vreodată și te-ai înroșit la față când te jucai? Asta se întâmplă, de obicei, când este foarte cald afară, dar se poate întâmpla și în interior, de asemenea, de exemplu, când joci baschet în sala de sport.

Copiii se pot deshidrata și când sunt bolnavi. Dacă ai o indigestie, ai putea să vomiți sau să ai diaree (pronunță: di-a-re-e) sau amândouă. Mai mult, nu prea ai chef să mănânci sau să bei. Dacă ai roșu în gât, s-ar putea să-ți fie greu să înghiți mâncarea sau băutura. Dacă ai febră, ai putea pierde fluide pentru că apa se evaporă prin piele într-o încercare de a-ți răcori corpul. De aceea, mama sau tatăl tău îți spune să bei multe lichide când ești bolnav.

Citeste  Cum să te înțelegi cu părinții

Semne de deshidratare

Pe lângă senzația de sete, iată niște semne că o persoană ar putea fi deshidratată:

  • te simți sleit de puteri, amețit sau obosit
  • bătăi rapide ale inimii
  • buze și gură uscată

Un alt semn al deshidratării este urinatul mai rar. În mod normal, urina ar trebui să aibă culoarea galben pal. O urină mai închisă la culoare sau care miroase foarte tare, este un semn de deshidratare.

Ce este de făcut?

Dacă poți, pentru început încearcă să nu te deshidratezi. Dacă ai de gând să ieși afară, este bine să bei lichide (preferabil apă) înainte, în timpul și după ce te joci, mai ales dacă este foarte cald. Deshidratarea poate apărea și la bolile cauzate de căldură, cum ar fi insolația.

Pe lângă băutul apei, este bine să te îmbraci în haine răcoroase și să faci pauze înăuntru sau cel puțin la umbră.

Dacă ești bolnav, continuă să bei înghițituri mici de băuturi, cum ar fi apă sau suc diluat, chiar dacă nu îți este prea foame sau sete. Să mănânci o înghețată de fructe, este o modalitate bună de a obține fluide. Cum de o înghețată de fructe este lichid? Ei bine, pentru că este de fapt, apă înghețată și arome. Căldura din gura ta și stomac o transformă din solid în lichid.

Alte mâncăruri, cum ar fi fructele și legumele, conțin, de asemenea, apă, dar dacă stomacul tău nu se simte bine s-ar putea să nu fii pregătit pentru ele.

Am nevoie de un doctor?

Unele cazuri de deshidratare pot fi tratate acasă. Dar, uneori, aceasta nu este suficient pentru a face un copil să se simtă bine. Un copil ar putea avea nevoie să meargă la doctor sau la camera de gardă dacă are o boală cauzată de căldură sau un virus ce se manifestă cu vomă sau diaree.

Citeste  Respirația urât mirositoare

La spital, vestea bună este că o perfuzie intravenoasă (pronunță: in-tra-ve-nos) poate pompa fluide în corpul tău cu rapiditate. O perfuzie este un tub special (ca un pai foarte subțire) care se duce direct în vena ta, așa că lichidul se duce exact acolo unde corpul are cea mai mare nevoie. S-ar putea să doară puțin atunci când asistenta o introduce, dar te ajută să te simți mult mai bine.

Ponturi pentru potolirea setei

Trebuie să bei opt pahare de apă pe zi? Nu, dar trebuie să bei suficient ca să-ți satisfaci setea, și poate puțin în plus, dacă ești bolnav sau dacă ai de gând să faci mișcare.

Cea mai bună băutură este apa, desigur, dar laptele este o altă băutură bună pentru copii. Sucul este în regulă, dar alege-l mai puțin decât apa sau laptele. Băuturile pentru sportivi sunt în regulă din când în când, dar apa ar trebui să fie considerată băutura campionilor.

Limitează sucurile acidulate și dulci, cum ar fi punsurile de fructe, limonadele și icea-tea-urile. Aceste băuturi conțin mult zahăr de care corpul tău nu are nevoie. Unele dintre ele conțin, de asemenea, cofeină, care te poate face să urinezi mult mai des decât este normal. Cu alte cuvinte, îi spune corpului tău să scape de lichide. Și precum știi, acesta este exact opusul a ceea ce trebuie să faci dacă ești deshidratat!

LĂSAȚI UN MESAJ

Please enter your comment!
Please enter your name here